MATTIPS FÖR kaniner och marsvin!

hejsan hoppsan!
Nu är det jag, Johanna som skriver. jag tänkte att det kanske skulle vara roligt med ett inlägg, eftersom det inte blir så ofta om vi alltid måste skriva när vi är med varandra (vilket vi inte är så ofta som vi skulle vilja blogga).
I detta inlägget tänkte jag tipsa er om en maträtt som passar bra för lite äldre kaniner eller marsvin, som har svårt för att tugga!
Ingridienser:
Pellets (önskad mängd , som passar just ditt djur)
Vatten (mängd beror på mängden pellets, men på ett ungefär så att det täcker all pellets i skålen)
Sked
Torkade nässlor (bra för emunförsvaret!) men är inget måste...
och självklart en kanin!
Gör så här:
Börja med att ta fram allt du behöver. Häll i önskat mått pellets i en stabil skål (som ej går att välta) och häll i lagom mängd vatten. Låt pelletsen jäsa i vattnet ca 2-3 min, innan du mosar all pellets med en sked.
sedan är det bara till att tillsätta nässlorna (OBS! ge aldrig färska nässlor, endast torkade) eller vad du önskas blanda i.
Nu har du en perfekt frukost/kvällsmat för din gnagare! OBS! ge ej unga kaniner, som inte har problem med att äta detta, då det riskerar att tänderna blir för långa, då den inte använder tänderna när den äter! (kaninen ska vid friskhet gnaga, och kämpa med sina tänder för att de ska hålla dem vid normallängd.
Torkade nässlor finns att köpa på Teddytassen - Kategori (nyttigt godis för kaniner)
MVH Johanna
2011-01-17 @ 20:43:57 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: alva

jag bara älskar din blogg :)

2012-02-10 @ 22:09:28

Innan du kommenterar: * Skicka inga spam kommentarer. * tänk på vad du skriver , döm andra som du själv vill bli dömd. * Var inte anonym , dessa kommentarer tas bort. * Tipsa gärna , men inte på ett elakt sätt. Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0